4.7/5 - (4 votes)

החגים הבאים עלינו לטובה (ככה לפחות נהוג לומר) מביאים עימם זמן חופש ופחות עבודה, למשל, חגי תשרי מעצם התפרסותם על תקופה של שלושה שבועות ארוכים מאד, מהווים עבור בעל עסק אתגר ענק שעליו לצלוח. וכאשר אני אומר לצלוח זו בהחלט המטרה, הרי בתקופה זו (פרט לחנויות מזון) אנשים מאד ממוקדים בסוג הקניות שהם מבצעים, כאשר חלק גדול מהקניות קשורות לחגים עצמם. למשל בתקופת פסח ענף השיפוצים פורח ומשגשג יותר מאשר בזמנים אחרים שכן משפחות רבות משפצות את הבית, כל אחד לפי היכולות הכלכליות שלו אבל בהחלט גם אלו שאינם עתירי תקציב משפצים. כלומר לעונתיות / חגים יש הקשר ישיר בין הקניות שצרכנים מבצעים לבין המחזור הכלכלי שלך בעסק, שוב, תלוי מה סוג העסק שלך אבל בהחלט כמעט כל חברה או תאגיד ירגישו את התנודות במכירות.

ישנם עסקים אשר החגים לא משפיעים עליהם מבחינת מכירות ומאידך יש כאלה שייזכו בכמה ימים בודדים של חג למכירות שיכולות להשתוות בהיקפם לאלה של שגרה בכמה חודשים יחד. אולם, עדיין כולנו תלוים בחוט השני המחבר את עולם העסקים לעולם הצרכנים, חיבור זה קיים מאות שנים, עוד מימי התחלת הסחר ונדודי האדם אשר הביאו עימם סחורות ומוצרים מ”עולמות רחוקים”.

היום הכל מגיע אלינו לידיים בתוך 24 שעות ואיננו מבינים את המשמעות של אספקת הסחורה מהיצרן ועד לצרכן. עבור זה הצרכנים משלמים כסף ,לא?

בתקופה זו, בעלי עסקים שאינם משווקים מזון או כלי בית צריכים להתאמץ קצת יותר מהאחרים על מנת להמשיך לייצר “תזרים חיובי” בקופת העסק, כך שיוכל לשלם לספקים, משכורות לעובדים ומיסים למדינה, אין לאף בעל עסק  את הפריבילגיה “לנוח על זרי דפנה” כי למעשה מדובר בשיח ורדים מעוטר בקוצים שעליו לא באמת ניתן לשבת.  

זה הזמן לחשוב יצירתי ולייצר פעילות שיווקית /מכירתית ככל הניתן, אז בואו נצלול מעט לעולם השיווק הפרקטי (מונח שהמצאתי כרגע) ונבחן מה ניתן לעשות עבור קידום עסקים בחגים, לא משנה מה מרכולתו של המותג שלכם.

הנה מספר טיפים להתנהלות עסקית נכונה בימי חגים ומועדים:

גיבוש ובניית אסטרטגיה שיווקית נקודתית לזמן החגים –

למרות העומס הניהולי השוטף לקראת מועד החגים, זה הזמן לעדכון המסר השיווקי שלנו.

“שיווק לייב” הוא כבר מזמן לא מגמה חולפת בעולם השיווק העסקי. האטרקטיביות של השירות / מוצר שלכם  עבור הלקוח, נגזרת מהרלוונטיות שלו כאן ועכשיו.

כמובן שכעסק קטן אין לכם את היכולת לנהל קמפיינים או לחזק את ערכי המותג כמו התאגידים הגדולים, אבל שימוש בזירה הדיגיטלית  עבור העלאת תכנים ויצירת חשיפה מוגדלת לפוסטים שלנו היא ללא ספק משהו שעסק קטן יכול להתמודד איתו.

תוכן אקטואלי ורלוונטי המתייחס לאירועים הנוכחיים בעולם / במדינה, יכול להגיע לקהל לקוחות חדש במהירות.

התאימו את האתר / עמוד הנחיתה למונחי / שאילתות החיפוש הרצויים.

חישבו, מה מעניין את הלקוחות שלכם בזמן החגים? כיצד השירות / מוצר שלי נותן לצורך הזה שלהם את המענה ?

לאחר מכן, צרו קמפיין שיווקי בדיגיטל על פי היכולות שלכם.

אם יכולתכם מצומצות, חישבו באפיק של קידום אורגני במנועי החיפוש כמו גוגל וברשתות החברתיות (בעמוד העסקי שלכם + בעמוד האישי שלכם) כדוגמת פייסבוק ואינסטגרם. האפשרות הפרקטית הטובה ביותר מבחינת קידום אורגני (SEO ) היא לייצר עמוד תוכן נפרד עבור כל חג ולהציע בו כל שנה מחדש את הדילים האקטואליים.

 אם באפשרותכם להוסיף על הקמפיין האורגני, גם פרסום ממומן (לדוגמה, מודעות  Google display Google search ופרסום ממומן בזירות סושיאל כמו פייסבוק, פיינטרסט ואינסטגרם) אותו ניתן להתחיל במועד קרוב יותר מאשר האורגני אל מועד החג, אז בכלל תוכלו לייצר באזז ומודעות מצוינת למוצר / שירות שלכם בתקופה זו שבה ישנו “פיק” דרמטי במכירות.

קמפיין פרסום דיגיטלי בתקופת החגים רצוי שיתחיל זמן לא מבוטל לפני המועד עצמו, שכן צריך לפנות כבר ל”קונים המקדימים” שנוהגים להזדרז ולהזמין את המוצרים / שירותים הקשורים לחג, מס’ שבועות לפני ולמשוך את המסר השיווקי עבור קהל ה”קונים ברגע האחרון” שנזכרים לרכוש לעצמם או למתנות בסמיכות למועד החגיגי.

צרו לוח תוכן אסטרטגי (גאנט) שנתי עם לוח חגים, מועדים, שינויים עונתיים ואירועים מכירתיים מיוחדים טרום תחילתה של השנה החדשה –

גאנט זה יסייע לכם לזכור את כל נקודות הזמן הרלוונטיות לשיווק העסקי שלכם במהלך השנה. זה ללא ספק יקצר לכם את זמן ההתעסקות העתידית וימנע את הלחץ שלכם להפיק תוכן בסמיכות למועד הרלוונטי אליכם.

מלאי עומד

כמעט בכל עסק ישנו מלאי, בין אם מדובר במלאי שהגיע אתמול בבוקר או כזה השוכב אצלך במחסן כבר שנה. זה הזמן לבצע בדיקת מלאי מקיפה, להבין מה יש במחסן ולתמחר בהתאם על מוצר, הכל על מנת לגרום לצרכנים לרכוש אותו, המשמעות לכך עצומה שכן הזרמת כסף לקופת העסק ממלאי שעד הרגע שכב כאבן ללא הופכין במחסן, עלה לך בארנונה, שכירות, חשמל (במקרה של קירור) ועוד ועוד. וכעת אתה ממיר אותו למזומן. מלאי בהגדרתו זה למעשה כסף שוכב וכל עסק אמור להמנע ממצב של כסף שוכב, אלא אם כן מדובר בעסק החייב להחזיק סחורה זמינה ומיידית עבור הלקוחות שלו. גם אז בעלי עסקי רבים מתפתים לרכוש כמויות, לרוב בשל הנחת כמות אותה הם מקבלים וכך מצטברת אצלם סחורה ששוויה לעיתים עולה על כל שווי העסק כולו!

לכן זה הזמן לצאת במבצע שיווקי ולנסות למכור את המלאי השוכב במחיר הנחה משמעותי, כזה שיגרום לצרכנים לרכוש כאן ועכשיו. הפעולה הראשונה והחשובה ביותר הינה לצלם את המוצרים, לעלות אותם לאתר הבית של העסק, לכתוב תיאור מניע לפעולה ומחיר שקשה לסרב לו, זה גם הזמן להציע יותר תשלומים או הטבות נוספות בעת הקנייה, למשל הנחה נוספת על רכישת מספר מוצרים יחד, פריסת תשלומים ללא ריבית נוספת, הנחה לרכישה הבאה וכו.

סידור סחורה בחנות / אתר בית

כמו בעסק הפיזי כך גם באתר האינטרנט של העסק ישנם מדפים (וירטואליים) בהם הצרכן משוטט ומתרשם. אך חשוב לזכור כי כמו בעסק הפיזי, המוצרים שהכי קרובים לקופה או לדלת הנם אלו שהעסק מנסה למכור בעדיפות על יתר המוצרים. לכן חשוב מאד לסדר את העמוד הראשי של אתר הבית, למקם מוצרים בבולטות, למקם אותם בחלק העליון של העמוד או בפופאפ ולכתוב טקסט משכנע ומניע לפעולה, הכל על מנת לגרום לצרכן להקליק ולהוסיף לסל.

זכרו כי הצרכן הפוטנציאלי המגיע לאתר שלכם, לרוב בעקבות חיפוש בגוגל וקבלת תוצאות אורגניות, אינו מכיר בהכרח את העסק שלכם והרושם הראשוני אותו אתם יוצרים הינו קריטי, בדיוק כמו במציאות. לכן האתר בית חייב להיות מזמין, מעוצב נכון ופרקטי למשתמש המגיע אליו לראשונה. טעות קטנה או חוסר הבנה של הצרכן תגרום לו לנטוש את האתר במיידי והמשמעות הנה הפסד של לקוח פוטנציאלי.

אחידות המסר השיווקי בכל ערוצי הפרסום / שיווק–  

חובה לשמור על מסר שיווקי אחיד בכל המדיות, גם אם פרסמתם ברדיו, טלויזיה, שלטי חוצות או אינטרנט, הרי שהמסר חייב להיות אחיד וכזה שישדר אמינות לצרכן. לעיתים פרסומאים נוטים ליצירתיות יתר וממציאים את הגלגל לכל פלטפורמה אך מדובר בטעות שכן הצרכן ניזון מריבוי מסרים שונים מאותו קמפיין/מבצע שיווקי ובשל כך מאבד עניין או ריכוז או אמינות. בכל מקרה בכל אחת מסיבות אלו הדבר יגרום לאובדן לקוח פוטנציאלי.

לכן, שימרו על אחידות ובהירות במסר, אל תנסו להתחכם את זה תשאירו לזמנים “רגילים” בהם אין חגים או מגפת “קורונה”. תמיד תחשבו קודם כל על עצמכם כצרכנים, האם אתם מצפים להוגנות ושקיפות כאשר אתם רוכשים מוצרים?!

עדכון שעות פעילות / פתיחה בפלטפורמות הדיגיטליות הרלוונטיות-

זיכרו לעדכן את  קהל הלקוחות / לקוחות פוטנציאליים שלכם בזמני הפעילות שלכם בזמני החגים.

עדכנו את הנתון הנ”ל בחשבון ה- Google my business שלכם, כך שמי שמחפש את שם העסק שלכם, ייראה בבירור אם אתם פתוחים או לא ויצרו פוסטים עם הודעות מיוחדות הנוגעות לעסק שלכם בימים אלה (למשל מתכונת הפעילות בימי סגר הקורונה של חגי תשריי 2020). עדכנו את מתכונת העבודה שלכם גם ברשתות החברתיות הדינמיות כדוגמת פייסבוק ואינסטגרם.

לעצות נוספות אודות קידום עסקים בחגים ובנושאים רבים נוספים, אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה.