4.7/5 - (52 votes)

תוכן עניינים

עשרות שנים לפני המהפכה התעשייתית- בסביבות 1760, איפשהו שם שיווק לעסקים החל לקרום עור וגידים שכן החלו לקום עסים שונים ומגוונים והמוח האנושי החל לרקום “מזימות שיווקיות”.

מיתוג-מאיפה זה הגיע?

המילה” מיתוג” אגב מגיעה מעולם הפרות, ממש ככה. מדובר למעשה בצריבה של הפרות לסימונן על ידי בעליהן. איפשהו בתחילת המאה ה-19 חוואי אמריקאי בשם סמואל מווריק החליט שצריבת הפרות (branding) פוגעת בחיות ומכאיבה להן ולהן החליט לא לצרוב בברזל את הפרות שלו. המהלך אגב זכה לגינוי רוחבי שכן בעלי עדרים אחרים חשבו שכל כוונתו של האחרון הנה להשתלט על פרות לא מסומנות ולטעון לבעלות עליהן. מה שלא היה נכון אסל הביא לעולם את המונח” מיתוג”.

מיתוג ושיווק לעסקים-הכל עניין של פרספקטיבה!

מדוע אני קורא לזה מזימות? כי כל מה שעניין את אנשי השיווק (אז והיום) זה למכור לנו חלומות, רעיונות, תחושת חופש, וכן הלאה. כן כן הרעיון הוא פשוט למכור לנו וכמה שיותר.

כבר אז היו עסקים שהלכו בדרך הישר ושיווקו את מרכולתם או השירותים שלהם על סמך אמינות, איכות, מקצועיות, יושרה, מחיר. כל אלה יצאו “צדיקים” כי עסקים אחרים- רובם תאגידים אגב, בחרו בדרך העקלקלה להצגת הסחורות שלהם ועטפו את המוצר במעטפת שיווקית שנועדה לייצר עניין בעקיפין במוצר ולגרום לנו לרכוש אותו. הרי ישנם דרכים רבות לגרום לנו הצרכנים לרכוש מוצר או שירות, כל חברה/עסק בוחר לעצמו את האסטרטגיה השיווקית המתאימה לו ולעיתים היא זו המבוססת של אופי העסק ובעליו – בייחוד בעסקים קטנים /בינוניים בהם בעל החברה הוא גם המנכ”ל.

בחברות גדולות ותאגידים המצב שונה, שכן מחלקת השיווק קובעת את האסטרטגיה ולא בעל החברה. לכן הניתוק “הרגשי” של שכירי החברה במחלקת השיווק מאפשרים להם לחשוב מחוץ לקופסא וליישם מהלכים שיווקיים שייתכן ובעלי החברה לא היו חושבים עליהם או מבצעים אותם.

אז בחרתי מספר מקרי בוחן להמחשת הנושא המדובר, תחליטו אתם האם מדובר בצעד שיווקי גאוני או סוג של רמאות?

מדריך האוכל מישלן:

חברת הצמיגים הידועה וככל הנראה המוכרת ביותר בעולם הוציאה את מדירך האוכל המפורסם בשנת 1900. המטרה הייתה לעודד אנשים לנסוע רחוק עם הרכב על מנת לגרום לשחיקת הצמיגים ובכך לייצר לחברה הכנסות, בימים ההם לא היו כבישים ובטח לא אספלט לריצוף הכביש, רוב הדרכים היו מלאות מהמורות ובורות והצמיגים שהיו עשויים גומי קשיח מאד לא נשחק כפי שרצו (עשו עבודה טובה מדי..) לכן, יצרו מדריך אוכל שהפך עם השנים לאורים ותומים של המסעדות ברחבי תבל. המדירך הנחשק והמוערך ביותר בעולם שכל מסעדן היה תורם כליה להופיע בו.

הרעיון הגאוני שייך לאחד מבעלי החברה שתהה כיצד יגרום לאנשים לנסוע יותר ויותר ברכב שלהם למרות שלא היו עדיין כבישים או דרכים נורמליות.

קוקה קולה:

מי לא מכיר את החברת משקאות הגדולה בעולם? החברה הצליחה לייצר משקה הקולע לטעם העולמי של מיליארדים של צרכנים, המגיעים מרקע סוציואקונומי מגוון, מגדר, גיל, תרבות ומה לא.. המוצר הנחשק של חוצה את כל הגבולות ולמעשה זהו המשקה הגלובלי הראשון בעולם. המשקה נרכש על זכויותיו מרוקח אשר הגה ויצר אותו כתרופה לשיעול ועוד אי אלו מחלות, למעשה מדובר בתרכובת המכילה עלי קוקה. כן, קוקאין הסם למי שלא הפנים. ומכאן גם שמה. בשנת 1892 רכש אדם בשם אסא גריגס קנדלר את הזכויות לתרופה והפך אותה למשקה עולמי. הטעם הממכר והטעים של המשקה הפכו אותו למבוקש ביותר בעולם ונמכר ב-200 מדינות ברחבי העולם!

הנוסחה אגב הייתה ותישאר סודית ומוחזקת בכספת אימתנית במשרדי החברה בג’ורג’יה בארה”ב. תאגיד עוצמתי זה היה חלק מהחרם הערבי על מדינת ישראל עד לשנת 1961 עת פתחה החברה את המפעל בישראל.

יש עוד דוגמאות רבות ומגוונות, בחרתי להציג חלק מדגמי קטן מהבולטות ביותר בינהן.

מודה מראש לפרגון שלכם 😊