דרגו את המאמר בבקשה post

ב-25.5.2022 התחיל “להתגלגל” עדכון האלגוריתם הנרחב במנוע החיפוש של Google והכניס את קהילת מקדמי האתרים בעולם למתח ודריכות שיא.

עדכון הליבה (הרשמי ומאושר בידי גוגל) הזה (“Core update”) באלגוריתם של ענקית החיפוש האמריקנית, הסתיים ב-9.6.22 ולאחריו, החלה נהירתם של מומחי ה-SEO אל רשימת אתרי הלקוחות שהם מקדמים, כדי לבדוק את השפעת עדכון הליבה הגדול עליהם, כמעין בקרת נזקים שאחרי רעידת האדמה.

יחד עם זאת ועל אף הנאמר למעלה, היה ואתם פועלים פחות או יותר לפי הקווים המנחים של גוגל, קרי שמים דגש רב על חווית השימוש, על איכות התכנים ומהימנותם באתרים שאתם מקדמים, אין סיבה שתחוו צלילה מטאורית בדירוגי האתר על מילות המפתח שהינכם מקדמים.

במילים אחרות, דירוגי האתרים שאתם מקדמים בדפי התוצאות של גוגל (בעגה המקצועית: “SERP”) עשויים להיפגע במידת מה – באופן זמני קצר או לטווח הרחוק, מעדכוני ליבה של גוגל, גם אם נראה שאתם עושים כמעט הכל נכון, אך נזק משמעותי לא יירשם באתרים בהם ישנה דבקות בקווים המנחים של גוגל! אבל עוד לפני שאנחנו ממשיכים עם עדכון הליבה הרחב- האחרון שהתרחש באלגוריתם של גוגל, בואו נדבר על מהו בכלל עדכון באלגוריתם של גוגל ומהו “עדכון הליבה הרחב” (Broad Core Update) שגורם לרבים מבין מומחי הקידום בעולם, להזיע ולחשב מסלול מחדש.

עדכונים קטנים באלגוריתם של גוגל לעומת עדכוני ליבה

ענקית הטכנולוגיה והאינטרנט, משיקה אלפי עדכוני אלגוריתם תכופים בכל שנה! מרביתם של העדכונים האלה, הם מאוד מאוד קטנים, כך שלא יורגשו על ידי בעלי אתרים ומקדמים. אך לא כל העדכונים במנוע של גוגל, הם כאלה מינוריים ותכופים וישנם כאלה היוצאים בתדירות של בערך פעמיים בשנה וכוללים בתוכם שינויים משמעותיים בדרך החשיבה של מנוע החיפוש או במילים אחרות, בדגש שמנוע החיפוש נותן על האיזון שבין המרכיבים השונים שמשפיעים על חווית השימוש באתר. בעדכון ליבה מסוים, יכול להתווסף דגש על מרכיב איכות התוכן של אתרי האינטרנט ובעדכון אחר, תתווסף התמקדות של אלגוריתם החיפוש לנושא אחר לגמרי, כמו למשל טיב הקישורים המפנים לאתר.

משמעותו של עדכון ליבה, הינה שרבים (מאות-אלפים) מאותם רכיבים קטנים של אלגוריתם הדירוג בגוגל, מקבלים רענון בקוד/פיתוח בידי המתכנתים של חברת גוגל, עבור מטרת העל של גוגל: שיפור אמינותם ואיכותם של אתרי האינטרנט ברשת. האינטרס של גוגל בדבר הוא, שברצונה להציג בדפי התוצאות שלה, את התוצאות המדויקות והטובות ביותר עבור החיפושים שמבצעים בה מאות מיליוני הגולשים שעוברים בסרגל החיפוש שלה, בדרך לאתר עם התוכן אותו הם מחפשים לצרוך ברשת.

לתשומת ליבכם, היות ועדכוני הליבה משנים כל כך הרבה דברים ומשפיעים על ה”Signal” (מרכיבי הקידום האורגני – באתרים עצמם ומחוצה להם ברחבי הרשת כולה), אתם צפויים להיות מושפעים מהם ימים- שבועיים לאחריו, עד אשר האלגוריתם יסיים את ה”גלגול” שלו והדירוגים שלכם יתייצבו.

אנקדוטה מעניינת שחשבתי שכדאי ותדעו היא, שחלק מעדכוני הליבה הרחבים, מקבלים שמות רשמיים- יצירתיים מגוגל (ראו: “עדכון פינגווין“, “עדכון פנדה” ו”עדכון יונק הדבש“) חלקם מוכרים פשוט על פי החודש ושנה בהם יצאו, למשל עדכון מאי 2022.

 

איך תדעו אם הושפעתם לטובה או לרעה מעדכון של גוגל?

  • אתרי בלוג בנושאי השיווק דיגיטלי בכלל וקידום אורגני בפרט אתרים בינלאומיים וישראליים, העוסקים בקידום אתרים ומתייחסים רבות לנושא עדכוני האלגוריתם בגוגל ושאר מנועי חיפוש מובילים.

אתרי נישה מקצועיים בעולם השיווק הדיגיטלי כדוגמת: AskPavel (בישראל), SEOroundtabel searchenginejournal,searchengineland (בחו”ל), יכולים לשקף לכם עדכוני אלגוריתם, זמן קצר לאחר שהם מתחילים “להתגלגל” ולהציג בפניכם מסקנות של מומחים מהתחום, אודות סוג השפעתו של העדכון על אתרים שונים מרחבי האינטרנט. כמובן שגם אתר רשמי כמו האתר הרשמי של גוגל בכבודה ובעצמה יכול לחשוף אתכם למידע חשוב ומעניין בנושא עדכוני הליבה ושלל נושאי קידום אחרים, אך הפרטים שתקבלו לא יכללו תובנות ומקרי בוחן של מקדמי אתרים ואוטוריטות מהתעשייה. כלומר, אתם לא תקבלו בבלוג הרשמי של גוגל את המידע אודות הפרקטיקה של עדכוני הליבה או במילים אחרות , אילו השפעות נרשמו בקרב מקדמי אתרים, כתוצאה מפיתוח האלגוריתם של גוגל בעדכון כזה או אחר.

  • מעקב תכוף אחר דירוג אתרכם על מגוון ביטויי/מילות מפתח, בתוכנות ייעודיות לכך– בצעו בדיקות יומיות על המיקומים של האתרים שאתם מנהלים/מקדמים וראו אם אתם חווים תנודות קיצוניות במקומות שלכם בגוגל. אם אתם רואים למשל ירידה דרמטית של 10 מקומות וירידת עמוד תוצאות (למשל מעמוד ראשון לעמוד שני בגוגל) על מילת מפתח כלשהי מבלי שביצעתם איזשהם שינויים חריגים בעמוד המקודם, סביר להניח כי מעורב פה עדכון אלגוריתם משמעותי בשינויים שחוויתם (אם כי יכולות להיות גם סיבות אחרות כדוגמת פריצה לאתר שלכם או הצפת אתרכם ב”הפניות זבל” מאתרי ספאם רבים, בכוונת תחילה זדונית לחבל בתוצאותיכם בגוגל). תוכנות כמו “ZEFO” (בישראל) ו-“Rank Ranger” (בחו”ל), ינטרו עבורכם באופן יומיומי ואף שעתי, את הדירוגים של האתר שלכם עבור מגוון מילות/ביטויי מפתח שמעניינים אתכם.
  • בדקו את המתחרים שלכם– האם גם המתחרים שלכם מהענף, נפגעו בדירוגי האתר על מילות מפתח בהן יש לכם עניין משותף? המלצתנו לכם היא, לבצע בדיקה ברשת עבור הדירוגים של המתחרים הבולטים שלכם בענף – באופן ידני באמצעות חיפוש ישיר בגוגל (במצב נסתר “Incognito”) או באמצעות כלים ייעודים לחקר מתחרים, כמו “SEMrush”, Ahefs” וכו’, על מנת לקבל קצת יותר בהירה לגבי האלגוריתם של מנוע החיפוש. אם גם המתחרים שלכם בקטגוריה, נפגעו במידה כזו או אחרת במקביל אליכם, יש סיכוי יותר מסביר כי אכן התרחש בהווה או בימים האחרונים, איזשהו עדכון נרחב באלגוריתם.

מה לעשות במקרה ונראה לכם שנפגעתם מעדכון ליבה של גוגל?

במידה והתגבשה אצלכם הדעה כי האתר שאתם מנהלים/מקדמים, נפגע בצורה ניכרת מעדכון ליבה בגוגל, אתם מוכרחים לנקוט בתוכנית עבודה שתכלול לפחות חלק מהפעולות הבאות (אם לא את כולן ביחד):

  • שיפור איכות התוכן תוכן איכותי חייב להיות חלק משמעותי בכל תהליך קידום אתר אורגני מקצועי שמכבד את עצמו. אולם ייתכן ואתם סבורים שהמאמרים ו/או תיאורי הקטגוריות שיצרתם עבור האתר, הם יותר מראויים עבור הגולשים ומנוע החיפוש, אך אתם לא לגמרי צודקים או פשוט המתחרים שלכם עושים זאת טוב יותר ואז תצטרכו להשקיע זמן (ואולי גם כסף עבור כותב תוכן חיצוני) כדי לערוך/לעבות את התוכן ולהפוך אותו למעניין ומעשיר יותר ואולי גם מושך יותר חזותית (יותר תמונות איכותיות, שימוש נכון יותר בכותרות H וכדומה). עדכנו את התוכן במידה והוא נוגע בנושאים דינאמיים (למשל קידום אתרים הוא תחום מאוד דינאמי ועל כן יש לדאוג לעדכן את המאמרים בהתפתחויות שקורות בתחום, אחת לתקופה, אבל התחום של חלונות עץ להשוואה, הוא הרבה פחות דינאמי ועל כן לא מחייב עדכונים תכופים). כנסו לאתרי של מתחרים מובילים שלכם מהענף וראו איזה תוכן הם מציגים באתר שלהם והם יש להם יתרון עליכם.
  • שיפור קריאות האתר– לכו לסרגל הדפדפן שלכם והכניסו את כתובת אתרכם. לאחר מכן לפני שאתם לוחצים על Enter, כתבו את הפקודה: “Site:” לפני הכתובת ואז תלחצו אנטר לאישור. לדוגמה מהאתר שלנו: site:https://www.dmyb-blog.co.il/ עכשיו, אתם אמורים לקבל את רשימת כל דפי האתר שלכם שמוחזקים באינדקס של גוגל (כלומר לא “זכו” בהתעלמות מצד מנוע החיפוש, אלא נסרקו והועלו לדפי התוצאות של גוגל). כאשר תקבלו את הרשימה של ה”עמודים המאונדקסים” בגוגל, תוכלו לקבל אינדיקציה (אומדן) לגבי טיב אתרכם מבחינת כמות עמודי הזבל שקיימים בו ונשלחים לסריקה מיותרת במנוע של גוגל. ככל שהאתר איכותי יותר, יופיעו ברשימה הזו פחות “עמודי זבל” (עמודים שאינם תורמים דבר לחווית הגלישה באתר ואינם תורמים דבר למטרותיו של העסק וציפיותיו מהאתר, לדוגמה עמודי ארכיון מחברים שנוצרים ממערכת ניהול התוכן- ממשק הוורדפרס שעל בסיסו הוקם האתר או עמודי מאמרים ישנים שאינם רלוונטים יותר לתקופה הנוכחית או עמוד דף תודה של האתר וכיו”ב). הסירו את האנדוקס של עמודי זבל כאלה מגוגל, למשל באמצעות הטמעת קוד “No-index” בעמודים הללו, כדי שמנוע החיפוש יפסיק להתייחס אליהם ולבזבז לכם את “תקציב הזחילה” של האתר, על עמודים חסרי/נמוכי תועלת.

פעולה כזו, תאפשר את “הגדלת החשיבות” של עמודים שאתם מעוניינים שגוגל יתייחס אליכם בתשומת לב יתרה (למשל עמודי קטוריות מוצרים באתרי מסחר), על חשבון אותם עמודים נחותים.

עצה נוספת הנוגעת למתן תעדוף של עמודים מסוימים על פני אחרים במנוע של גוגל, היא: להוסיף קישורים פנימיים מעמודים פנימיים לעמודים בכירים באתר, אותם נרצה לקדם ביתר שאת, לדוגמה עמוד הבית ועמודי קטגוריות מוצרים.

גם בתכנים החדשים הקפדתי תמיד להוסיף סרטון הסבר רלוונטי, דבר שתורם משמעותית לציוני רלוונטיות חיוביים. לא רק שסרטון שווה מיליון מילים (כי תמונה שווה אלף), אלא שמחקרים מעידים כי סרטונים מהווים גורם חשוב בשיפור המרות (בין אם לידים ובין אם רכישות אונליין).

  • חזקו את סמכות ומהימנות אתר העסק- בערך בשלוש השנים האחרונות, האלגוריתם של גוגל שם דגש רב על “סיגנלים” של סמכות ומהימנות העסק והאתר שהוא מקדם (מה שידוע בקהילת המקדמים כמדדי “EAT”). על כן, שוב פעם אייעץ ואומר: בדקו את המתחרים הבולטים והמצליחים ביותר בקטגוריה בה אתם עוסקים. בכלי ניתוח אתרים (Site Audit tools) כמו “SEMRUSH”, תוכלו לראות איזה קישורים המתחרים שלכם מקבלים – מכמה אתרים ומאיזו איכות אתרים? לפי האינדיקציה הזו, תוכלו לעבוד חזק על השגת קישורים לאתר העסק שלכם, ממקורות דומים/זהים, כך שלא תיפלו ב”פרופיל קישורים” שלכם, מזה של המתחרים העיקריים. פנו לבעלי האתרים האלה ובקשו לכתוב מאמר אורח גם אתם, על מנת לקבל קישור יוצא מהם, בין אם זה חינם ובין אם בעלות כלשהי. בנוסף וכדי לחזק את מהימנות העסק, בבואכם להעלות מאמר מקצועי לאתר, במידה ואכן נכתב בידי איש מקצוע/אוטוריטה מהתחום, ציינו את שם המחבר, למשל באמצעות הטמעת “תיבת מחבר” באותו עמוד (ניתן לקשר ממנה למשל למאמרים נוספים של המחבר באותו אתר ו/או לפרופיל הלינקדאין של אותו אדם). באמצעות פעולה זו, תחזקו את אמינות התוכן ותתקפו אותו מול הגולשים ומול מנוע החיפוש. המלצה נוספת שלי אליכם, היא לחבר כמה שיותר את האתר לעמודים שלכם ברשתות החברתיות, כלומר לחזק את האתר באמצעות פוסטים בעמודי המותג שלכם ברשתות סושיאל כמו פייסבוק, לינקדאין וכדומה. לבסוף, בדקו את עמוד ה”אודות” שלכם (אמור להיות קיים אחד כזה בכל אתר שמכבד את עצמו) ותראו אם אתם מוצאים אותו ראוי או שלחלופין יש מה לשפר כדי להפוך אותו למפורט וברור דיו.

איך להתאושש מפגיעת עדכון ליבה של גוגל - DMYB

 

לסיכום – עדכוני ליבה בגוגל

היה וזיהיתם פגיעה דרמטית ומפתיעה (על פני זמן קצר), בדירוגי האתר שלכם/האתר שאתם מקדמים, חקרתם מעט ומצאתם כי היא תוצאה של עדכון ליבה בגוגל, היכנסו לבלוגים/פורומים מובילים של קידום אורגני (בעיקר אלה שציינתי בגוף המאמר) וקראו מסקנות של אוטוריטות מהתחום לגבי אופי העדכון. לפי זה, תוכלו לקבל כיוון פעולה, מושג ברור באלה פרמטרים של הקידום האורגני, כדאי לכם להתמקד בטווח הזמן המיידי ובאלה לטפל בעתיד הרחוק יותר. אם לא קיבלתם תשובה מספיק ברורה בעניין ואינכם יודעים במה להתמקד, הסתכלו על רשימת פעולות פעולות האופטימיזציה (באתר ומחוצה לו) שציינתי למעלה והתחילו מ”הכבד לקל”, כלומר בחנו את האתר ואת החוסרים בו והשלימו אותם לפי חומרת המצב. למשל, אם יש לכם תוכן בינוני, אבל פרופיל קישורים חלש במיוחד, אשר נופל ברמתו לאין שיעור מזה של המתחרים המובילים שלכם, השקיעו את מירב המאמצים שם ולא בתוכן!

לאחר שביצעתם את כל פעולות הקידום האורגני (Onsite ו-Offsite) הרצויות לאחר זיהוי פגיעה קשה מעדכון ליבה של גוגל, אל תמהרו להישען אחורה ולהתרווח בכסא יותר מדי מהר. הקפידו על מעקב תדיר אחר ביצועי האתר באמצעות כלי ניתוח ומעקב אתרים כמו SEMRUSH ו-ZEFO ובדקו האם דירוגכם בתוצאות גוגל הולך ועולה (לפחות בקרבה לסטטוס הדירוגים שלכם טרום הפגיעה מהעדכון) והאם נראה שציון הפרמטרים החלשים בבריאותו הטכנית של האתר – משתפר לאחר האופטימיזציה שביצעתם בו.