דרגו את המאמר בבקשה post

אחת ל 4-6 חודשים הוא קורה ועולם הקידום האורגני (SEO) נעמד דום. אנו מדברים כמובן על עדכון הליבה של גוגל (Google Core Update), אשר קודם לו הציוץ המסורתי של נציג החברה המתריע בפלטפורמת הטוויטר על כך שהעדכון יוצא לדרך ויתגלגל מספר ימים עד להטמעתו המוחלטת בכל מנועי החיפוש של גוגל בכל העולם.

אז מה כל כך מרגש את קהילת מקדמי האתרים העולמית בעדכון הליבה ומה ההבדל בין עדכון זה לבין העדכונים הקטנים שמתרחשים בתדירות גבוהה (יומית-שבועית) באלגוריתם של מנוע החיפוש המוביל בעולם? לקבלת תשובות לשאלות אלה ועוד, המשיכו לקרוא>>

מהו עדכון ליבה?

מנוע החיפוש המתקדם ביותר במרחב האינטרנטי של ימינו – גוגל, מקבל עדכונים שוטפים לאלגוריתם (האחראי על דירוג האתרים על ביטויים ושאילות חיפוש שמחופשים בידי גולשי הרשת) מצד צוות המתכנתים/מפתחים העצום שאחראי על פיתוחו ותחזקותו. למעשה, בכל יום מתרחש לפחות עדכון אחד המשפיע במידה קלה על תוצאות החיפוש, אך רובם לא משפיעים על מאזן הכוחות בעמודי התוצאות של גוגל ועל כן אנו כמקדמים (או בעלי האתרים המקודמים), איננו שמים לב לשינויים מינוריים אלה.

אולם אחת למספר חודשים – בין רבעון לחצי שנה, עובר האלגוריתם של גוגל, עדכון נרחב שזכה לשם
עדכון ליבה” והוא זה שגורם למומחי SEO רבים להזיע, מכיוון שהוא בעל השלכות משמעותיות על דירוגי האתרים.

מטרתה הרשמית של גוגל, בביצוע עדכוני הליבה הגדולים, היא שיפור חווית השימוש במנוע שלה, דיוק הרלוונטיות של התוצאות שמתקבלות עבור שאילתות חיפוש של גולשים בממשק שלהם ובנוסף שיפור איכות האתרים הנמצאים ברשת ו”מאונדקסים” על ידי גוגל. אתם ודאי שואלים את עצמכם, מה הקשר בין גוגל לאיכות האתרים שלנו? אז ככה, גוגל פועלת לשיפור המרחב האינטרנטי, כי היא רוצה להציג לגולשים שלה את האתרים הטובים ביותר עבורם וכפועל יוצא הגולשים ימשיכו לתת אמון במנוע החיפוש של החברה ו”להצביע ברגליים” (או בידיים המושכות את עכבר המחשב, במקרה שלנו) לזכותה של גוגל (אשר מצידה מרוויחה כסף מהגולשים ברשתה באמצעות פרסומות בתשלום).

במקרה של עדכוני הליבה הללו, אין לגוגל אינטרס להפתיע את בעלי האתרים ומקדמיהם – מקצועני ה-SEO ולתפוס אותנו עם “המכנסיים למטה” בכל הנוגע לאיכויות התוכן וחווית השימוש באתרנו, אלא הם רוצים לתת לנו מספיק זמן להיערך לשינויים שהולכים להתחולל במסגרת עדכון הליבה ולבצע את ההתאמות הנדרשות (אשר כפועל יוצא מהם, אנחנו נשדרג את רמת האתר והרלוונטיות שלו לגולשים שחיפשו אחר ערך כזה או אחר בכלי החיפוש של גוגל). על כן, גוגל מצייצת לנו בטוויטר וכותבת לנו במגוון פורומים של עולם השיווק הדיגיטלי, אודות העדכון הקרב.

עדכוני הליבה פועלים באופן גורף, עבור כל המדינות והשפות והם משפיעים מהר מאוד על התוצאות האורגניות ב-SERP (Search Result Pages).

בדרך כלל, עדכוני הליבה אינם ממוקדים סביב תחומי אתרים מסוימים או סביב משתנה איכות מסוים אחד של האתרים, אלא סביב רעיון שיפור חווית השימוש באתרים, רלוונטיותם של האתרים לתחום העיסוק שהם משתייכים אליו ולמהימנות התוכן בהם. במילים אחרות: אם תקפידו על איכות התוכן באתר (בתחומי חיים מסויימים אשר משפיעים רבות על חיינו, כדוגמת רפואה, פיננסים, ביטוח וכדומה, ישנה חשיבות עליונה גם לסימוכין לנתונים המועלים בטקסטים) תעניקו לגולשים שלכם חווית שימוש נוחה ומהירה באתר ותצליחו לבסס את מעמדכם כאוטוריטה בתחומכם, אין סיבה שדירוגי האתר שלכם ייפגעו כתוצאה מעדכון ליבה כזה או אחר בגוגל.

מהו עדכון הליבה האחרון שגוגל עשתה?

עדכון הליבה שבוצע בידי גוגל,בחודש נובמבר 2021, הוא השלישי והאחרון לשנה זו.

גוגל לא פירטה בהכרזה המסורתית שלה, אודות מהות השינויים שייכללו בעדכון זה, אך כרגיל ענקית החיפוש מבקשת שתקראו את ההנחיות הכלליות שלהם (Google guidelines) המתמקדות בתשומת דגש על תוכן איכותי, ייחודי, אמין ומגובה על ידי מקורות מוסמכים – ככל הניתן.

גם אם הדירוגים של אתרכם על מגוון ביטויי מפתח, נפגעו בעקבות עדכון הליבה, זכרו שאין זה אומר שנענשתם על ידי גוגל, אלא שפשוט ישנו סיכוי גדול שהאתרים המתחרים בכם, עשו עבודה טובה ביותר ביצירת חוויה גלישה מוצלחת יותר עבור הגולשים שלהם (תוכן איכותי יותר, אתר מהיר יותר לגלישה, תפריטים נוחים יותר וכדומה) ועתה אחרי העדכון, הם קיבלו “תגמול” לעבודה הטובה שהם עשו בהענקת חווית שימוש מצוינת באתרם.

מה לעשות אם האתר שלי נפגע בעדכון ליבה של גוגל?

זוהי אחת השאלות השכיחות בקרב מקדמי אתרים ומתחילים ובקרב בעלי האתרים שנפגעו.

אז להערכתי, מתוך ניסיון של למעלה מ-6 שנים בתחום, היא שמידת ההתאוששות של האתר שלכם, תלויה במשתנים רבים, אך לבסוף ככל שתחום העיסוק שלכם הוא בעל משקל רב יותר על בריאותו וכיסו של הגולש, כך מידת הפגיעה באתרכם, במידה וייתפס כלא מספיק אמין ואיכותי בפני גוגל – תהיה גדולה יותר וייקח לכם זמן רב יותר להתאושש ממנה. כמובן ששום עבודת שיפור אתר שתעשו, לא תשפר את כוחכם במנוע החיפוש – בין לילה ויש להתאזר בסבלנות, תוך כדי עבודה בלתי פוסקת על עדכון התוכן באתר ושיפור חווית הגלישה בו. ניסוי ותהייה, היא מילת המפתח כאן! כלומר, לאחר כל עמוד תוכן שאתם מעדכנים, לאחר כל שינוי שאתם מיישמים במבנה האתר וכל קישור סימוכין שאתם מקבלים ממקור חיצוני (קישור מאתר חיצוני- “backlink”), בדקו את האפקט שהשינוי מניב לכם בתוצאות גוגל ותעשו את ההתאמות הנדרשות לפי אפקט זה.

לסיכום – עדכוני הליבה של גוגל

עדכוני ליבה של גוגל ימשיכו להיות חלק מחייהם של מקדמי האתרים ולקוחותיהם בעלי העסקים עוד שנים רבות כנראה. כבעל אתר עסק, אין לכם סיבה לפחד מעדכונים אלה- גדולים ככל שיהיו, במידה והנכס הדיגיטלי שלכם מכיל: תוכן רלוונטי לתחום עיסוקה של החברה (לא “תוכן זבל” שמכוון רק למצוא חן בעיני האלגוריתם של מנועי החיפוש כדוגמת גוגל, למשל באמצעות חזרתיות על מילות מפתח שרוצים לקדם, אך אינו בו ערך מוסף ממשי לגולשים/לקוחות פוטנציאליים), חווית הגלישה בו היא נוחה (לדוגמה לא מצריכה הקלקה של למעלה מ-3 לחיצות כדי להגיע לעמוד מפתח באתר. עמוד קטגוריית מכר למשל), מהירה וטבעית (לא מצריכה מהגולש לעבור בדפים לא רלוונטיים לעמוד המוצר/שירות שהוא מעוניין לרכוש מהאתר) והסמכותיות שלו מגובה בקישורים חיצוניים מאתרים רלוונטיים לתחום.

השתדלו לראות בעדכוני הליבה של גוגל, הזדמנות מצוינת לשיפור 3 המשתנים החשובים ביותר לקידום אורגני מוצלח של אתר: תוכן (ערכו תוכן קיים- למשל עבו תוכן דליל, שפרו את מבנה הפסקאות בשביל נוחות השימוש ושיפור הבנת התוכן) צרו תוכן חדש (למשל עבור חיזוק משני של עמודי קטגוריות ראשיות), חווית שימוש (שפרו את מבנה התפריטים באתר,  צרו היררכיה ברורה בין הקטגוריות, שפרו כתובות URL ארוכות מדי ועוד) וסמכותיות (בנו פרופיל קישורים רחב, המכיל הפניות מאתרים רלוונטיים לתחומכם).