במהלך חודש נובמבר, בשלהי שנת 2020, הודיעה גוגל על עדכון ליבה (Core update) חדש ומשמעותי שיתחיל להתגלגל במנוע החיפוש שלו, חצי שנה מאוחר יותר – מאי 2021.

עדכון זה, שזכה לשם Page experience update, בינתיים כבר הספיק להידחות לאמצע חודש יוני וכיום (אוגוסט 2021 הוא כבר חל על כלל האתרים בכל מדינות העולם). העדכון זכה לשמו, בשל העובדה שהוא שם דגש נכבד על מדדים המשפיעים על חוויית המשתמש בכל דף ודף באתר ועל האתר כמכלול.

מדדי ה-Page experience, כוללים:

מהירות האתר (יפורט בהרחבה בהמשך המאמר) שיפור זמן הטעינה הראשוני של עמודי האתר ותגובתם לפעולות שמבצע הגולש, הפכו ל- signal רשמי של גוגל, עם משמעות לא קטנה עבור אלגוריתם דירוג האתרים של ענקית החיפוש האמריקנית. אתר שלא יבצע את ההתאמות הנדרשות לעדכון הליבה החדש (בדגש למהירות הטעינה והשימוש בגרסת המובייל של האתר), ימצא עצמו מפגר בדירוגים אחר מתחריו, שביצעו את צעדי שיפור המהירות (כמובן במידה ואותם אתרים מתחרים, אינם לוקים בדברים טכניים אחרים ובקידום האורגני שלהם).

אבטחת האתר – אם חיבור פרוטוקול האבטחה HTTPS לאתרכם נראה לכם משהו טריוויאלי לגמרי בשנת 2021, אתם לא לבד!

אם האתר שלכם (גם אם אינו מחובר לשום מנגנון סליקת אשראי) אינו מאובטח באמצעות פרוטוקול האבטחה, רוצו להזמין תעודת אבטחה (SSL) ולעדכן אותו דרך השרת שלכם- בהקדם האפשרי! גוגל כבר אינו מתחשב  באתרים שאינם מחוברים לפרוטוקול האבטחה, תקופה לא קצרה. אך כעת לאחר העדכון ליבה האחרון, זהו סיגנל רשמי ובעל משקל בתוך מכלול הסיגנלים שמאותתים לאלגוריתם של גוגל אודות טיב האתר שלכם. אתר שישאר מאחור מבחינה אבטחתית, סביר כי "ייענש" על כך במידה מסוימת בדירוגים – גם אם שאר המשתנים באתר הם ראויים לקידום אורגני טוב.

התאמת האתר לגלישה מהטלפון החכם – אם עד היום זה היה חשוב, כעת זה מקבל חשיבות נוספת לאחר עדכון ה-page experience. אתר שאינו נראה ומגיב טוב לגולש בו מהטלפון הנייד, קרי אינו אתר רספונסיבי מלא (שכל התוכן בו נראה במלואו בכל גודל סטנדרטי של צג טלפון חכם והכפתורים הלחיצים בו, אינם קטנים מדי או קרובים זה לזה בצורה הפוגעת בחווית השימוש) שנטען ועובד חלק, ידורג בהתאם. כלומר בעלי אתרים שלא התאימו את האתר שלהם בצורה אידיאלית למסכי המובייל – כיאה לזמננו בו מרבית הגלישה ברשת, מתבצעת ממכשירי הטלפון, ימצאו את עצמם נשארים מאחור בדירוגי גוגל, כפי שהאתרים שלהם נשארו בעבר. לכן, אם אינכם בעלי ידע טכני בסיסי ומעלה, אל תהססו ופנו למפתח אתרים / מתכנת שיעשה עבורכם אופטימיזציה למכשירי מובייל.

אי שימוש בפופאפים – אתרים הכופים על גולשיהם את החלונות הקופצים שמלאים בתוכן שיווקי-מכירתי, אמנם עשויים להגדיל את שיעור ההמרה שלכם ולהגדיל לידים, אך זה סוג של "חרב פיפיות" שכן זה פוגע דרמטית בחווית השימוש באתר – תוקע את הדף, מאט אותו ואף מעיק פעמים רבות על הגולש ועל כן האלגוריתם של גוגל (שככל שעובר הזמן, משתכלל וסורק את האתר בצורה שיותר ויותר דומה לגלישה אנושית טבעית) טיפוסית אינו מגלה סבלנות לשימוש בפופאפים.

מדריך ה- Google  web core vital 

אז כפי שהבטחנו לכם קודם לכן, אנו חוזרים לעסוק בנושא האופטימזיציה למהירות האתר שנדרשת מבעלי אתרים במסגרת עדכון ה-page experience האחרון.

אז ככה. במסגרת ההודעה הרשמית של גוגל על העדכון המשמעותי שהולך להיכנס לתוך הבינה המלאכותית באלגוריתם דירוגי האתר שלה בקיץ 2021, הוסיפה ועשתה החברה ופירטה לנו (מנהלי ומקדמי האתרים) אודות המרכיבים בעלי ההשפעה על ציון מהירות האתר ופרסו את משנתם מאחורי כל רכיב ורכיב.

3 רכיבים לוקח האלגוריתם של גוגל בחשבון, בבואו לחלק ציון לביצועי האתר:

Largest Contentful Paint (LCP) רכיב המודד את ביצועי הטעינה הראשוניים של האלמנטים הבכירים באתר שלכם. כלומר, כמה זמן לוקח לטעון את התמונה או הטקסט הגדול ביותר בעמוד. האידיאל שצריך להנחות אתכם כאן הוא LCP מתחת ל-2.5 שניות.

כיצד לשפר?

היות ומרכיב ה- LCP מודד את זמן העיבוד של הרכיב הגדול ביותר שנמצא באזור העליון ביותר בעמוד (נקרא אזור ה- ABOVE THE FOLD), הדרך הפשוטה ביותר לשפר אותו היא לכווץ את האלמנט ה"בעייתי" ואף להסירו במקרים בהם אינו נחוץ באמת. רוב מפתחי האתרים רבים בוודאי יידעו לסייע לכם בנושא.

First Input Delay (FID) – פער הזמן בין שמתרחש בין הנקודה שבה הגולש מתקשר לראשונה עם הדף, למשל בלחיצה על כפתור, לזמן בפועל שבו הדפדפן שלו מסוגל להגיב לאינטראקציה.הוא אמור להיות מתחת ל-100 אלפיות השנייה.

כיצד נשפר?

דחה כל קובץ כבד של JavaScript שאינו חיוני.
בנוסף, כאשר אתה מכיר את המרכיבים שהופכים את הדפדפן שלך לאינטראקטיבי, אתה יכול להגיד לדפדפן להביא את המשאב הזה מוקדם יותר באמצעות הגדרת פונקציית "preloading" באתר (למשל באמצעות תוספי caching שונים, שיש להם את האופציה הזו).

Cumulative Layout Shift – מודד את התזוזה של האלמנטים באתר שלכם. כדי להסביר על הרכיב הזה, נעלה בפניכם סיטואציה די שכיחה, שאנו בטוחים שנתקלתם בה פעמים רבות במהלך שיטוטכם ברשת (בעיקר מתרחשת במובייל).אתם נכנסים לעמוד נחיתה, מוצאים את הקישור שבא לכם ללחוץ עליו והופ, העמוד מקפיץ אתכם למעלה או למטה – מה שמסתיים פעמים רבות בלחיצה על לינק לא נכון ובתסכול מצידכם. לקבלת חוויה טובה, ה-CLS צריך להיות נמוך מ- 0.1 שניות

כיצד לשפר?

ישנן מספר פעולות שניתן לעשות בשביל לשדרג את ציון ה- CLS: בהטמעות רכיבים חיצוניים

1. (embeds) – להגדיר את המידות הנדרשות של הרכיב המוטמע, למשל width="450" height="450".

2.  ביצוע דחיסת GZIP לאלמנטים כמו גופן הטקסט ולהימנע משימוש בכמה סוגים שונים של גופנים באותו עמוד.
3. להשתדל להטמיע תוכן דינאמי בנוסף לתוכן הסטטי. דוגמא לתוכן דינאמי יכולה להיות רכיב java script של "מחבר המאמר" ועוד רבים אחרים.

4. להימנע מכל מיני תוספות לא חיוניות בקוד ה-HTML, למשל מרווחים מיותרים בין פסקאות.

כיצד אנו ממליצים להתמודד עם עדכון ה- Page Experience?

בדיקה בכלי בדיקת המהירות של גוגל: PageSpeed Insight (בשיתוף חברת Lighthouse) המצבע עבורכם את בדיקת המהירות החשובה ביותר (יותר מכל כלי חיצוני למדידת מהירות, למשל GTMetrix), הכוללת הסבר על כל רכיב מהירות, על הסטטוס שלכם והמלצות לשיפור.

צפייה באזור החדש בכלי ה-Google search console המתייחס ל-Core Web Vitals. הדו"ח החדש מספק סקירה מפורטת אודות מצב האתר שלכם מבחינת ביצועי מהירות ויציבות.

אם זה לא מספיק, גוגל ריכזו עבור כולנו, רשימה נוספת של כלים למדידת ה-web core vitals